Data Storytelling a kl膮twa wiedzy - onData

Data Storytelling a kl膮twa wiedzy

Ile czasu ostatnio zaj臋艂o Ci przygotowanie slajd贸w z wynikami Twoich analiz? Zestawienia, tabele, wykresy 馃搲 . A potem okaza艂o si臋, 偶e musisz jeszcze co艣 poprawi膰, doprecyzowa膰, uszczeg贸艂owi膰, uzupe艂ni膰. Twoi odbiorcy nie zrozumieli lub nie zainteresowali si臋 tym, co m贸wisz.

Czym jest Data Storytelling?

To nadawanie liczbom i danym sensu w taki spos贸b, 偶eby sta艂y si臋 jasne i znacz膮ce dla odbiorc贸w. To taki spos贸b komunikowania i prezentowania danych, kt贸ry skupia si臋 na opowiedzeniu warto艣ci wniosk贸w p艂yn膮cych z analizy tych danych.

Dlaczego storytelling danych zyskuje na popularno艣ci i staje si臋 coraz wa偶niejsz膮 umiej臋tno艣ci膮 w wielu dziedzinach?

Poniewa偶 w wi臋kszo艣ci firm, instytucji i w 偶yciu codziennym mamy do czynienia z coraz wi臋ksz膮 liczb膮 danych. Jeste艣my otoczeni danymi. A w biznesie dane sta艂y si臋 niezb臋dne. M贸wi si臋, 偶e s膮 najcenniejszym aktywem firm XXI wieku. Wyzwaniem jest umiej臋tne korzystanie z nich. I tu w艂a艣nie Data Storytelling okazuje si臋 wyj膮tkowo pomocny.

Dlaczego wiele prezentacji danych jest nieudanych?

W pierwszych miesi膮cach dzia艂ania OnData zdarzy艂o nam si臋 kilka razy trafi膰 do klient贸w z prezentacjami danych, kt贸re wyra藕nie nie odnios艂y taki efekt贸w jakich oczekiwa艂 i klient i my. Nie rozumia艂y艣my dlaczego klienci nie widz膮 warto艣ci w naszych analizach i wynikach bada艅. Przecie偶 tyle energii, wysi艂ku, wiedzy i pracy w to wk艂adamy. Cz臋sto po prezentacji musia艂y艣my jeszcze raz t艂umaczy膰 najwa偶niejsze wnioski. Pojawia艂y si臋 pytania, na kt贸re w prezentacji by艂y odpowiedzi, ale z jakiego艣 powodu klienci ich nie zauwa偶ali.

Wtedy w艂a艣nie odkry艂y艣my Data Storytelling. Okaza艂o si臋, 偶e jest lekarstwem na nietrafione prezentacje i recept膮 na pokazanie klientom warto艣ci pracy, kt贸r膮 dla nich wykonujemy. A kluczem do rozwi膮zania zagadki jest Kl膮twa wiedzy (ang. The Curse of Knowledge).

Kl膮twa wiedzy a zrozumienie przekazu

Kl膮twa wiedzy to jeden z pot臋偶nych b艂臋d贸w poznawczych. Kiedy si臋 pojawia? Gdy zapominasz jak to jest nie wiedzie膰 tego, co dzi艣 ju偶 wiesz. Kiedy nie zauwa偶asz jak wielk膮 rol臋 w Twoim wnioskowaniu odgrywa niewypowiedziany i niewidoczny kontekst. Im lepszym jeste艣 specjalist膮, im wi臋kszym ekspertem w okre艣lonej dziedzinie, tym 艂atwiej ulec kl膮twie wiedzy.

Kiedy prezentujesz rezultaty swoich analiz, Ty ju偶 znasz wynik. Po przeprowadzeniu analizy i znajomo艣ci kontekstu, wynik jest dla Ciebie oczywisty. Tw贸j odbiorca widzi wynik i鈥 w jego g艂owie pojawia si臋 ca艂a masa pyta艅. Dlaczego? Poniewa偶 pokazujesz mu tylko jeden element uk艂adanki potrzebnej do zrozumienia ca艂o艣ci.

Je艣li chcesz poczu膰 na w艂asne sk贸rze jak to jest, przeprowad藕 mini-eksperyment. Zapisz na kartce tytu艂y 10 znanych, popularnych piosenek, takich jak „Wlaz艂 kotek na p艂otek”, „Sto lat”, „Hej soko艂y”, itp. Popro艣 drug膮 osob臋, 偶eby wybiera艂a dowoln膮 z tych piosenek i nuc膮c sobie w g艂owie melodi臋 (tak, 偶eby nikt inny tej melodii nie s艂ysza艂), wybija艂a palcami sam rytm. Jak my艣lisz, ile piosenek na tych dziesi臋膰 zgadniesz? Tak w艂a艣nie mo偶e si臋 czu膰 Tw贸j odbiorca, kiedy s艂ucha Twojej prezentacji. (Wi臋cej o prawdziwym eksperymencie naukowym na ten temat dowiesz si臋 z badania Elisabeth Newton, kt贸re przeprowadzi艂a w 1990 roku na Uniwersytecie Stanford, kt贸ry Chip i Dan Heath opisali w artykule w Harvard Business Review: https://hbr.org/2006/12/the-curse-of-knowledge)

Data Storytelling a kl膮twa wiedzy

W prezentowaniu danych kl膮twa wiedzy objawia si臋 na dwa sposoby:

Niedosyt informacji

W艂a艣nie dlatego, 偶e znasz kontekst i w Twojej g艂owie pewne powi膮zania mi臋dzy danymi s膮 jasne, zaczynasz stosowa膰 skr贸ty my艣lowe i uproszczenia. Wtedy dla Twoich odbiorc贸w przekaz jest zbyt og贸lny i nie mog膮 nad膮偶y膰 za Twoim tokiem my艣lenia. S膮 pozbawieni kontekstu i cz臋艣ci informacji niezb臋dnych do zrozumienia ca艂o艣ci. A je艣li przestaj膮 rozumie膰, mog膮 straci膰 zainteresowanie.

Nadmiar informacji

Kiedy prezentujesz dane, mo偶e si臋 zdarzy膰, 偶e chcesz wyja艣ni膰 dok艂adnie sw贸j tok rozumowania, wi臋c pokazujesz kolejne kroki analiz. To najcz臋艣ciej oznacza ogromn膮 ilo艣膰 danych, tabel, wykres贸w, z kt贸rymi zderzaj膮 si臋 Twoi odbiorcy. Problem w tym, 偶e oni te dane widz膮 pierwszy raz. I je艣li jest ich za du偶o i w zbyt kr贸tkim czasie, poczuj膮 si臋 przyt艂oczeni i strac膮 koncentracj臋.

呕eby unikn膮膰, a przynajmniej zmniejszy膰 wp艂yw kl膮twy wiedzy na Twoje prezentacje – zastan贸w si臋 co wiedz膮 Twoi odbiorcy. Co b臋dzie dla nich jasne, a co wymaga szerszego kontekstu. Kt贸re dane zrozumiej膮 od razu, a do kt贸rych b臋d膮 mie膰 pytania. Spojrzenie na prezentacj臋 z perspektywy Twoich odbiorc贸w to jedna z najskuteczniejszych metod.

Chcesz, 偶eby Twoje prezentacje danych by艂y udane?

Mo偶esz nauczy膰 si臋 wi臋cej na naszym warsztacie. Nad czym wsp贸lnie pracujemy?

  • nad tym jak radzi膰 sobie z kl膮tw膮 wiedzy,
  • jak selekcjonowa膰 i analizowa膰 dane,
  • nad tym w jaki spos贸b uk艂ada膰 struktur臋 prezentacji
  • i nad o tym jak komunikowa膰 i prezentowa膰 dane.

Najbli偶sze terminy warsztat贸w otwartych online znajdziesz tutaj: https://www.ondata.pl/szkolenia/szkolenia-otwarte/

Chcesz szkolenie dedykowane dla Twojej firmy?

Mog膮 Ci臋 zainteresowa膰

Jak zadawa膰 pytania, 偶eby zdoby膰 informacje, kt贸rych potrzebujesz?

By膰 mo偶e ten jeden krok dzieli Ci臋 od sukcesu 馃檪 Wyj膮tkowy Masterclass o badaniach dla nie-badaczy Jak cz臋sto zadajesz pytania swoim klientom? Z pewno艣ci膮 przydaj膮 Ci si臋 na etapie sprzeda偶y, diagnozy potrzeb czy planowania marketingu. Wystarczy kilka wskaz贸wek, 偶eby informacje, kt贸re zdobywasz by艂y jeszcze ciekawsze i bardziej warto艣ciowe. 25 KWIETNIA 13:00-15:00 zapraszamy na wyj膮tkowy Masterclass 鈥 w ramach naszego Laboratorium Umiej臋tno艣ci Badawczych (LUB) stworzy艂y艣my materia艂, kt贸ry sprawi, 偶e zadawanie pyta艅…

Wywiady pog艂臋bione – jak je robi膰 dobrze?

Jak zadawa膰 pytania, 偶eby zdoby膰 warto艣ciowe informacje od klient贸w? Jak rozmawia膰 z klientami, kiedy szukasz ciekawych wniosk贸w do marketingu? Zadawanie pyta艅 to niby nic trudnego. Ale badanie w formie wywiadu to nie jest zwyk艂a rozmowa. Warto zna膰 podstawowe zasady przygotowania i prowadzenia takich rozm贸w.

Skonsultuj z nami
swoje wyzwania biznesowe.

Wystarczy, 偶e wype艂nisz kr贸tki formularz - zaproponujemy Ci najbli偶szy termin konsultacji i ustalimy jak mo偶emy Ci臋 wesprze膰 w rozwoju Twojego biznesu.

home bubble image

Skontaktujemy si臋 z Tob膮 w 48h